Källkritik

För er som missade Mediedagen och föreläsningarna i aulan igår om bland annat tryckfrihet, pressetik och sociala medier så sammanfattade journalisten Emelie Lund det här med källkritik väldigt bra:

Vem står bakom informationen?
Varför har den kommit till?

En hel del av er känner kanske tilll artisten Tommy Nilsson, som en gång i tiden gjort sig odödlig med låtar som En dag och Öppna din dörr?
Häromdagen gick  ut ett pressmeddelande där han förkunnade att han numera bytt namn till Black – the Artist och i och med detta tänkt sig satsa på en mörkare karriär. Ett stort antal personer delade denna spektakulära nyheten på diverse sociala medier, och en hel del kritiska röster höjdes (det så kallade näthatet härjade) mot Tommy Nillssons och hans nya satsning.
Ett dygn efter nyheten släpptes så avslöjades det hela som en pr-kupp för ett välkänt chokladmärke. Man skulle kunna kalla det genialisk marknadsföring, där företaget överlåtit ansvaret för spridandet av reklamen åt ovetande konsumenter…

Till er som känner er träffade:
Ni som delade, funderade ni något över sanningshalten i påståendet?
(Ni som kritiserade, funderade ni något över er rätt att döma?)

På tal om just källkritik så har jag under de gångna veckorna träffat en hel del klasser och diskuterat källkriktik på olika nivåer.
Hur är vi källkritiska? Och när glömmer vi av att vara det? Hur kan vi på ett enkelt och personligt sätt bygga upp ett eget källkritisk säkerhetsfilter som all information vi ställs inför måste passera? Har ni ett sådant, och hur ser det i sådana fall ut?

De allra flesta av er elever har hyfsad koll på källkritik. Kan en hel del om primära och sekundära källor, ansvariga utgivare och vikten av att en text har noter och källhänvisning…och ändå glöms dessa kunskaper alltför ofta bort i det dagliga arbetet, när det är dags att omsätta teorin i praktik.

Ett källkritiskt förhållningssätt får inte ramla längst bak i huvudet, får helt enkelt inte glömmas bort!
Det är så viktigt att ständigt diskutera, ventilera, ifrågasätta och påminna sig själv om att information nästan aldrig är svart eller vit, användbar eller icke användbar. Istället krävs det att vi är trygga i vårt sätt att bedöma material, för att på det sättet kunna se igenom både syften och värderderingar i andras texter.

Så dagens uppmaning, från mig till er, källkritisera på!