Dag 1 – Together for change

Hej!

Hoppas att ni tyckte om första inlägget och att detta projekt verkar vara intressant, vilket det är. Därför tänkte jag fortsätta mitt bloggande genom att skriva om vad vi gjorde på dagarna. Istället för att skriva om alla tre dagar i ett inlägg (som lär bli hur långt som helst) delar jag upp det och skriver om dagarna separat.

”Detta möte kommer fokusera på dilemmat att ungdomar är EUs framtid, medan många, på grund av arbetslöshet hamnar i fattigdom och faller utanför samhället. Frågor, såsom social integrering och fattigdom kommer diskuteras bland ungdomar och politiska insatser för lokal och regional nivå kommer belysa vad som krävs för att unga inte ska hamna utanför samhället.

Vi kommer bjudna in experter, som kan förklara situationen och diskutera med oss om vad som krävs för att förbättra situationen. Vi kommer visa exempel hur Rügen arbetar i projekt med missgynnade ungdomar. Vi kommer visa hur handikappade personer behärskar sitt dagliga liv. ” Det är så mötet beskrevs innan vi åkte till Tyskland och så blev det verkligen.

Torsdag: Dagen började med att vi svenskar tog gemensam buss till Trelleborg där vi sedan tog färjan till Sassnitz. Resan från Trelleborg till Sassnitz tog oss ca 4 timmar. Väl i Sassnitz blev vi upphämtade av taxi som körde oss till Bergen, där vi skulle spendera våra dagar.

Väl på hotellet blev vi välkomnade av tyskarna och danskarna som redan hade anlänt. Det var några nya ansikten sen sist vi träffades, Polen i november 2015. Det var väldigt trevligt att träffa alla igen och man kände redan i kroppen att detta kommer bli intressanta och bra dagar. När vi hade packat av oss så gick vi ungdomar till skolan där det var volleybollturnering. Vi hejade, pratade och skrattade. Det är härligt att se hur snabbt man ställer om sig. Att nu enbart prata engelska och umgås med folk som man inte umgås med dagligen är en liten förändring. Vi svenskar fick för oss att vi ville utmana tyskarna i en volleybollmatch. Sagt och gjort. Vi ställde upp med ett lag där vi också hade med två tyska studenter. Kaxigt eller inte fick vi tyskarna att tro att vi var svenska mästare i volleyboll innan vi gick in i matchen. Det hade varit lite väl pinsamt om vi inte hade vunnit men Sverige levererade och vann med stor marginal. Skönt. Efter vår match gick vi tillbaka till hotellet där vi skulle äta middag och träffa deltagarna från Polen som hade anlänt.

På middagen så delade vår koordinator, Madelene Johansson ut en kortlek till varje bord. Spelet heter ”More than one story” och går ut på att man drar upp ett kort och läser upp vad som står på kortet, t.ex ” Describe a place where you lived as a child”, ” Tell about a person who has had an inpact on your life” och ”Tell a story about something you own which is special to you”. Spelet blev väldigt uppskattat för att alla berättade om olika saker och det blev ibland väldigt personligt. Fantastiskt bra ide av Madelene!