Fordonskillar gjorde APL i Tyskland

APL i Tyskland (Ystad Gymnasium)

När maj månad plötsligt kickstartade åkte fem elever från Fordons- och transportprogrammet åk 2 på Ystad Gymnasium ner till Tyskland för att göra några veckors APL. Under två veckor bodde de i staden Gera ca tre timmar söder om Berlin. Med bidrag från EU kunde de leva och bo i staden samtidigt som de praktiserade på olika verkstäder. Både med personbilar där tre av eleverna var och med lastbilar där två av eleverna höll till. Ystad Gymnasium har pratat med Ludvig Bengtsson som är en av eleverna som var iväg.

Hur fick du information om att det gick att söka utbyte via Erasmus+?
Jag fick informationen från lärarna på vårt program. När jag sedan bestämde mig för att söka så skötte de all kontakt och fixade med allting.

Hur lång tid var du där?
Alla var där i två veckor.

Vad var det svåraste under vistelsen?
Det svåraste var att kommunicera. En del på fabriken kunde engelska men vissa pratade bara tyska och då fick vi använda oss av kroppsspråk för att förstå varandra.

Vad var det roligaste under vistelsen?
Bland det roligaste var att lära sig hur det fungerar på arbetsplatser i Tyskland, och se hur de gjorde med allting. Men också att få testa att bo själv utan några vuxna och känna på hur det är.

Har du lärt dig något nytt och isåfall vad?
Grundfraser på tyska, haha. Men jag har även lärt mig mer om hur man t.ex. kan ta av däcken på säkert sätt. Och jag har även lärt mig hur man effektivt jobbar osv. Under veckorna där nere finslipade jag redan inlärda kunskaper.

Var din utbildning till hjälp där nere?
Utbildningen var till stor hjälp där nere. Det hade säkert fungerat att inte kunna lika mycket som vi gjorde, men det var till väldigt stor hjälp.

Kommer du söka igen om möjligheten dyker upp?
Ja det är jag rätt säker på. Fast inte om jag måste åka ner själv utan jag vill åka med några andra elever.

Skulle du rekommendera andra att söka?
Verkligen, men rekommenderar att ha grundkunskap i engelska för att underlätta kommunikationen.

APL Tyskland    APL Tyskland

Alla elever som var nere mottog ett certifikat som beskrev under vilken period de varit på plats och vad de har utfört för arbeten under dessa veckor. Alla elever i åk 2 och 3 på programmet hade möjlighet att ansöka om att få åka ner till Gera.